Het filmpje van Dennis van de VOB vond ik erg interessant. De OB is voor mij het voorbeeld van een bibliotheek, ook voor een hogeschoolbibliotheek. Ze hebben veel van de 23 dingen betrokken bij de plannen voor hun nieuwe website. Ik verwacht dat onze website er ook zo uit gaat zien, met diverse "dingen" erin.
Het verschil met de OB is dat zij veel verschillende soorten klanten hebben met veel verschillende wensen en wij hebben daar minder last van hebben. We hebben 2 soorten/leeftijdsgroepen, studenten en personeel. Terwijl het profiel voor studenten mij ook prima lijkt te voldoen voor het personeel. Een ieder kan vinden wat hij nodig heeft.
Wat mij wel opvalt is dat "dingen" gekoppeld zijn aan boeken of cd's. Bijv. het maken van een favorietenlijst van gelezen boeken. Als studenten zo digitaal zijn lezen ze dan ook nog steeds boeken? Nog niet alle informatie wordt digitaal aangeboden, niet digitale informatie (in boekvorm etc.) zal voorlopig ook in een hogeschoolbibliotheek een rol blijven spelen.
Als collectiemanager zie ik mogelijkheden om de collectie te promoten met een aantal dingen. Verder zijn er mogelijkheden voor ontsluiting (Library thing bijv.) en attendering (bijv. RSS feeds). Het zijn allemaal dingen rond de collectie en informatie maar het is zelf geen collectie.
Dat onze rol als IB-er gaat veranderen wordt ook duidelijk beschreven in de artikelen. Wij zullen een meer ondersteunende en begeleidende functie krijgen. Wij zorgen voornamelijk voor toegang tot informatie.
Ik ben benieuwd wat de toekomst 2.0 ons gaat brengen.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
1 opmerking:
Hoi Ineke, het leuke is .... jij speelt een rol in wat de toekomst 2.0 gaat brengen!
Een reactie posten