vrijdag 28 mei 2010

Ding 9

Ding 9 is mijn visie op web 2.0. Omdat ik bij ding 23 dacht dat ik alles gedaan had is ding 9 wat mosterd na de maaltijd want in ding 22 heb ik ook al geschreven over web 2.0 en in ding 23 wat ik hier geleerd heb.
Web 2.0 is vooral communicatie. Het mediacentrum moet net als de andere bibliotheken midden in deze communicatie gaan zitten. Bibliotheken hebben tot nu toe informatie uitgewisseld aan gebruikers in boekvorm. Dit was 1 kant op, de bibliotheek als leverancier. Nu brengen gebruikers ook informatie in of ze geven een waardering aan de door hen gebruikte informatie etc. Dat is interessant voor bibliotheken en andere gebruikers. Dat de toekomst van het mediacentrum hier ligt is duidelijk.
Verder geeft web 2.0 meer mogelijkheden op het gebied van attendering (rss feeds). Ook Delicious is handig voor docenten bijv. die hun links beter kunnen ontsluiten en zelfs delen met collega's en misschien zelfs studenten. Met de onderwijs versie van 23 dingen moeten we zeker iets gaan doen.
Ook voor promotie van de collectie of het mediacentrum zelf zijn diverse dingen goed inzetbaar. We hebben een hyves en we twitteren al. Er zal meer volgen.
Ik denk dat we met een mediacentrum 2.0 onze studenten veel plezier doen. De docenten zullen waarschijnlijk meer tijd nodig hebben om de voordelen er van in te zien. Wij gaan ervoor.

1 opmerking:

Erik zei

Ineke, je bent waarlijk gegroeid in het 23 Dingen traject als deze blogpost lees. Ik ben me goed bewust van het feit dat je van verre bent gekomen. Het digitale zit niet zo in je bloed. Toch ben je doorgegaan met 23 dingen en hebt de eindstreep gehaald. Je hebt kunnen lezen dat ik graag ook bij jou meer de verdieping had willen zien. Desondanks mijn gemeende felicitaties. Juist omdat je van verre moest komen is het een geweldige prestatie. Ik hoop dat nu je al zover over de drempel bent gekomen, er een vervolg is. Een vervolg die je verder brengt in de ontwikkelingen rond web 2.0 (3.0) en de bibliotheekwereld. We hebben elke collega nodig onderweg.