woensdag 6 januari 2010

Edward Hopper

In de kerstvakantie zijn we naar de tentoonstelling van Edward Hopper en zijn tijdgenoten geweest in de Kunsthal te Rotterdam. Het schilderij van een seinhuisje langs het spoor bij ondergaande zon was erg mooi van kleur. En het was er erg druk.
Verder was er een fototentoonstelling over het leven in de VS in de jaren 70. Een jonge Deen ging met zijn rugzak de States verkennen. Zijn ouders snapten de brieven die hij schreef over zijn contacten met Amerikanen niet en stuurden hem daarom een fototoestel om deze mensen te fotograferen voor hen. Het zijn foto's met Amerikanen uit alle lagen van de bevolking geworden. Zwarte Amerikanen in krotten, drugsgebruikers, criminelen en rijke Amerikanen met pistolen om hun bezit te verdedigen.
En er was een tentoonstelling van een fotografe die meisjes uit Anatolie (Turkije) had geportretteerd. Allemaal een vergelijkbaar (school)jurkje aan. Het straalde geen welvaart uit, integendeel.
De fashion tentoonstelling die we daarna in het Boymans bezochten was erg extreem.

2 opmerkingen:

Greta zei

Van jou wil ik wel vaker een blogje lezen... ;-)

Christina zei

Helemaal mee eens. dat was leuk om te lezen :-)